Mijn apparatuur


Omdat ik erin geloof dat het beter is om zelf apparatuur te hebben, dan om steeds te huren, investeer ik regelmatig in nieuwe spullen. Het voordeel is vooral dat ik nu altijd met dezelfde apparatuur kan werken, waardoor ik, door ervaring, deze camera’s en lenzen met mijn ogen dicht kan bedienen. En dat is fijn, want tijdens de hectiek van een opnamedag heb ik geen tijd om veel aandacht te besteden aan de camera. Die moet doen wat ik wil, en precies het resultaat geven wat ik verwacht, zodat ik in de montage niet voor verrassingen kom te staan.

Omdat ik natuurlijk niet alles in één keer kan investeren, zal ik ook nog steeds sommige spullen blijven huren, totdat ik budget kan vrijmaken om ze te kopen.

Deze specifieke apparatuur heb ik gekozen, omdat ik geloof dat dit het beste resultaat geeft. Hierbij een overzichtje van de belangrijkste items.

Filmcamera: Sony PXW-FS7

Deze camera heb ik gekocht in de laatste week van 2014. Na een paar maanden onderzoek kwam ik op deze camera uit als beste keus, met een paar redenen:

  • Er wordt tegenwoordig veel gefilmd met fototoestellen, omdat je daar de mooie fotolenzen op kan gebruiken én omdat de beeldsensor groter is dan de gemiddelde videocamera. De FS7 heeft ook de voordelen van het filmen met een fototoestel: grote sensor én de mogelijkheid tot het gebruik van fotolenzen. Dit betekent: mooi beeld!
  • De FS7 heeft de mogelijkheid tot filmen in 4K resolutie. De meeste video’s, op internet en op tv, zijn tegenwoordig HD. Dat betekent 1920 pixels in de breedte. 4K betekent 4000 pixels in de breedte. Het voordeel van opnemen met ‘teveel’ pixels, is dat je naderhand nog kan ‘inzoomen’ op je beeld, zonder kwaliteitsverlies. Hierdoor is er in de nabewerking veel meer mogelijk en kan een beter en creatiever eindresultaat bereikt worden.
  • Slowmotion is een leuk effect, wat kan zorgen voor een dynamisch en bijzonder beeld in een video. Om goede slowmotion beelden te maken, moeten de beelden met een hogere framesnelheid worden opgenomen. Niet iedere camera heeft deze optie. De FS7 biedt 50% slowmotion in 4K en tot 15% in HD.
  • De FS7 heeft uitgebreide kleurinstellingen (gamma). Door dit goed te gebruiken, wordt het dynamisch bereik van de camera veel groter, wat betekent dat je een groter bereik van licht en donker op kan nemen. Hierdoor ben je minder beperkt tijdens het opnemen.
  • In tegenstelling tot werken met een fototoestel, is deze camera gemaakt om te filmen. Hij heeft professionele audio ingangen voor microfoons, is gemaakt om te filmen vanaf de schouder en heeft allerlei ingebouwde hulpmiddelen die een fototoestel niet heeft (voor de kenners: ND-filters, zebra, uitgebreide audio instellingen, peaking, ea)

 

Systeemcamera: Sony A7R2

Deze camera heb ik in 2017 gekocht als vervanging voor mijn Canon 5D. Ik koos voor deze, omdat het een fantastische fotocamera is (42 Megapixels!) waar mijn Canon lenzen nog steeds op gebruikt kunnen worden (met de Metabones adapter). En naast zijn fotokwaliteiten filmt hij ook geweldig: 4K, slowmotion, log: alles wat ik wil van een filmcamera. Deze kleine Sony past qua beeld ook uitstekend bij mijn grote Sony FS7, waardoor ik hem goed als 2e camera kan inzetten, of bijvoorbeeld op de Ronin kan gebruiken.

 

Fototoestel: Canon 5D mk2

Dit was mijn eerste serieuze fototoestel. Inmiddels ben ik overgestapt op de Sony A7R2, maar deze blijft in de collectie, omdat het nog steeds een erg goede camera is. Ik gebruik hem nu als back-up camera.

 

Lenzen

Omdat mijn eerste camera een Canon was, heb ik dus Canon lenzen daarbij gekocht. Ik ben vanaf het begin kritisch geweest op de lenzen die ik wilde kopen en heb dus nooit een goedkope ‘kit’lens gekocht (die worden vaak bij de camera geleverd).

  • Canon 24-70mm / f2.8 : Standaard zoomlens voor algemeen gebruik. Heel geschikt voor filmen vanaf de schouder.
  • Canon 70-200 / f2.8 : Tele zoomlens, geschikt om objecten veraf dichterbij te halen. Bijzonder mooi voor portretfoto’s.
  • Carl Zeiss 18mm / f3.5: Groothoek primelens (dus geen zoom). Gebruik ik vaak om handheld te filmen.
  • Canon 100mm / f2.8: Macro telelens voor de extreme close-ups en productfoto’s.
  • Sigma 50mm / f1.4 : Primelens (dus geen zoom) met extra grote lichtgevoeligheid.
  • Canon 28mm/ f1.8: Primelens

 

Ronin-M

Met de Ronin zijn soepele camerabewegingen zoals van een steadicam mogelijk. Ik gebruik de Ronin-M in combinatie met mijn Canon 5D en meestal de Zeiss 18mm lens.

 

Aperture HDMI monitor

Een kleine monitor die met een HDMI kabel kan worden aangesloten op de 5D of de FS7.

Audio: Sennheiser Zenderset met Sanken COS11D-EW

Deze zenderset is de standaard in videoland en bijzonder makkelijk in gebruik. Ik heb de standaard bijgeleverde microfoon vervangen door de Sanken, die een veel betere geluidskwaliteit biedt.

Audio: Schoeps richtmicrofoon

Uitstekende richtmicrofoon, geschikt om op de camera te gebruiken of op een hengel.

Licht

  • Voor film heb ik de Akurat S8 ledlamp, verstelbaar in kleur, werkt op accu en stroom.
  • Voor fotografie heb ik de volgende 2 opties:
    • Een standaard Canon Speedlite 430 EX2.
    • Een studioflitser set van Bowens: Gemini GM 500, met 2 koppen, statieven, paraplu’s en een accu.

Computer: iMac & Macbook Air

Op de set neem ik meestal mijn kleine Macbook air mee. Als we filmen, kunnen we alvast de beelden inladen en kijken. Misschien alvast wat shots achter elkaar zetten om te zien of het werkt. Tijdens fotoshoots is het altijd handig om de foto’s op groot formaat op de computer te kunnen bekijken, om zo te bepalen wat de mooiste ‘look’ is; of we de perfecte foto al hebben, of dat we nog even iets anders moeten proberen.

Terug op kantoor werk ik op mijn iMac uit 2014. Deze is snel genoeg om het 4K beeld van mijn filmcamera te verwerken en heeft een groot scherm om foto’s en video’s goed te bewerken, en zo de beste resultaten te behalen.

 

Verhuur

Behalve mijn computers, verhuur ik mijn apparatuur ook, op dagen dat ik er zelf niet mee werk. Stuur me voor meer informatie een mailtje of download de verhuur prijslijst!

 

 

 

 

Copyright © Dandelion by Pexeto