Gevoel of informatie?

Het komt eigenlijk steeds weer op hetzelfde neer. Draait het om gevoel? Of moet er vooral informatie worden overgedragen?

Er zijn natuurlijk video’s die inderdaad vooral om informatie gaan. Zoals de integrale opname van een lezing, of een animatie die het belastingstelsel uitlegt. Maar verder geloof ik erin dat het gebruik van beeld vooral moet worden ingezet om gevoel over te dragen.

Veel video’s die ik maak voor klanten, maar ook video’s van andere makers die ik zie op internet, zijn gericht op informatie overdragen. Bedrijven en organisaties die een video willen maken, hebben wat te vertellen. Ze willen graag uitleggen waarom hun product of dienst het beste werkt, of ze willen mensen overtuigen van een denkwijze. Bij al deze dingen komt al snel een waslijst aan punten naar voren, die allemaal in de video genoemd moeten worden. Maar als eenmaal al die informatie in de film zit, raakt de eigenlijke kracht van het beeld een beetje ondergesneeuwd. De video wordt één van de vele video’s die misschien 100 keer wordt bekeken op youtube en daarna vergeten wordt. Maar het kan ook anders.

Of het nou gaat om een promotievideo voor een product, een verslag van een evenement, een video om mensen aan het denken te zetten: bij al deze vormen gaat het vooral om emotie. Als de kijker geraakt wordt door wat hij ziet en hoort, omdat een video grappig is, emotioneel, inspirerend of vrolijk, dan blijft de boodschap beter hangen, dan als er puur informatie wordt gegeven. Sterker nog, wat ik tijdens mijn werk gemerkt heb is dat als de kijker echt emotie voelt, dan is hij eerder geneigd om na het zien van de video nog informatie op te zoeken en te lezen over het onderwerp, er met zijn vrienden over te praten, of de video te delen via social media. Er zit dan misschien weinig informatie in de video, maar de boodschap komt wel beter over, wordt breder verspreid en blijft langer hangen. Een memorabel filmpje komt tenslotte jaren later vaak nog steeds ter sprake (denk maar eens aan de cup-a-soup reclame met ‘NU EVEN NIET!’).

Ter illustratie; de video die ik laatst heb gemaakt voor Shop & Spaar (te vinden in mijn portfolio). De foto boven deze post hoort ook bij dat project. De opdrachtgever hierbij had het goed begrepen. Hij wilde promotiemateriaal voor de nieuwe app van Shop & Spaar, maar had zelf al bedacht dat een video vooral geschikt is om de kijker een goed gevoel te geven bij zijn nieuwe app. Als ze daarna meer informatie willen, dan zijn alle details terug te vinden op de bijbehorende website. Dus in de video gaat het vooral om de emotie: lachende mensen, samen zijn, ontspanning en plezier.

Het meest recente voorbeeld is deze video die ik heb gemaakt over de pieten discussie: vimeo.com/112567479. Deze video heeft geen titel, geen teksten, geen uitleg, geen enkele informatie. En toch denk ik dat de boodschap heel krachtig is en door de meesten zal worden begrepen. Daarom is hij ook in de eerste 48 uur al meer dan 7000 keer bekeken: omdat mensen erdoor geraakt worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.