Denken over mijn eigen merk

Van alle kanten lijkt dezelfde vraag op me af te komen. Wie ben ik als filmer, fotograaf? Wat is mijn eigen merk? Wat is mijn specialiteit? Wat is mijn niche-markt? Het is een vraag waarvan ik steeds dacht: ja, dat is inderdaad belangrijk. Ga ik wel een keer over nadenken. Ooit. Maar hoe vaker de vraag zich aandient, hoe belangrijker hij lijkt te worden. Elke social media expert, marketing specialist en ‘branding’ goeroe zegt het. Je moet uniek zijn binnen de markt, om op te vallen. Aan jouw specialiteit zullen anderen zich je herinneren. En daarbij is ‘ik maak mooi beeld’, duidelijk niet genoeg.

Als ik erover nadacht, was dat namelijk waar ik op uitkwam. Ik maak mooi beeld. Maar dan echt. Want iedereen zegt het, maar ik maak echt mooi beeld. Ja, dat is dus niet zo’n sterk verhaal. Oke, een andere specialiteit. Ik kan goed werken met mensen. Het is leuk om een opnamedag met mij te doen, want ik ben ontspannen, stel je op je gemak en zorg dat iedereen op zijn best in beeld is. Dat is al iets unieker. Veel filmmakers (meestal mannen) zijn nu eenmaal meer bezig met de techniek, dan met de persoon die voor de camera staat. Maar ook dit is nog iets wat veel mensen niet zoveel zegt.

Dus: op zoek naar mijn niche. Mijn karakter, in deze mediawereld. Waarin ben ik anders? En de tip die je daarbij ook vaak hoort, is deze: blijf dicht bij jezelf. En hoewel ik die tip al vaak gehoord had, duurde het even voordat die informatie echt doordrong, want zonder dat ik het doorhad, had ik die keuze natuurlijk allang gemaakt.

Ik ben een optimist. Een wereldverbeteraar. Dromer ook wel. Soms word ik voor naïef aangezien. Ik wil graag problemen oplossen. Mensen helpen. En beeld, film en fotografie, is zo’n ontzettend krachtig medium om mee te communiceren. Beeld maken om veranderingen teweeg te brengen, mensen aan het denken te zetten. Beeld maken voor maatschappelijke organisaties, goede doelen, gemeentes, of commerciële bedrijven die mens en milieu hoog in het vaandel hebben staan. Kunst en cultuur. Zorg. Goed beeld kan echt de veranderingen teweeg brengen, die er nodig zijn. Denk aan een sterke foto op een poster, of een serie interviews, door elkaar gesneden om de juiste boodschap over te brengen.

Ik word er al enthousiast van! Nu de opdracht aan mezelf om dit te gaan communiceren. Denken over de juiste insteek. De juiste woorden. Te beginnen met deze blog. En dan maar een foto van mezelf erbij, want daar gaat het tenslotte om: jezelf laten zien.

Comments 1

  1. Of het waar is of niet maakt niet uit, maar denk er eens over na als ik zeg: Je niche bedenk je niet maar ontstaat. Mensen gaan jou vragen voor iets dat jij ze kan bieden, en een ander niet. Dat zit misschien in je benadering, je kwaliteit, het resultaat, etc. Jij weet het niet. Zij wel. Dus: vraag het je klanten! Ze komen beslist met dingen die jij niet kan bedenken, maar je wel echt jou maken…

Laat een antwoord achter aan Cas Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.